workoutsquad.blogg.se

spread the workout and join the squad

Lite om mål

Kategori: Greta

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt till dig Robert, att du blev lämnad att skriva det första inlägget själv. Men det gick ju bra, eller hur? Bra skrivet! Jag var tvungen att sussa tidigt för att mitt sommarjobb börjar 07.00 nästan varje morgon. Nu är det min tur att presentera mig lite. Och det tänkte jag göra genom att skriva om mål. Inte mål som i de tre baljor Brasilien drämde in mot Spanien i går i Confederations Cup. Inte heller mål som i måltider, vilket så klart kan komma upp på tapeten i senare inlägg.

Nej, jag ska prata mål som i vart man vill nå med sin träning. Mål kan vara mer eller mindre specifika. Vissa stirrar på vågen och håller hårt i måttbandet för att siffrorna motiverar förändring. De vill nå en idealvikt eller en viss omkrets kring midja, biceps eller vad det nu kan vara. Vissa har som mål att förbättras. Så fort de känner att de flåsar mindre efter milen eller höjer i bänkpress blir de motiverade att fortsätta kämpa. Deras mål är ständig utveckling. Mitt mål är att min träning ska leda till jämnt välmående i livet. Det låter ospecifikt och töntigt, men jag ska förklara vad det innebär i praktiken.

 

Jag vill vara lycklig. Förutom att träningen är rolig i sig finns det många andra fördelar med den. Vill vara pigg, stark och alert så att jag orkar med allt annat jag vill göra - umgås med vänner och familj, studera/sommarjobba, syssla med musik och andra aktiviteter. Då jag tränar regelbundet sover jag bättre, äter bättre samt koncentrerar mig bättre. Ett mer balanserat allmäntillstånd. Mitt mål är att bibehålla min träningsfrekvens (4-6 pass/vecka) då jag inser att det får mig att må som bäst.

Men det finns ju även estetiska skäl till träningen. Ofta är målet med träningen att nå den kropp man ser som idealisk eller nära nog. Detta gäller även mig. Jag vill ha en kropp jag själv finner attraktiv, vilket självklart styrs av skönhetsideal vi ser etablera sig allt mer i västvärlden. Att även som kvinna vara muskulös och vältränad. Stött på uttrycket ”Stong is the new skinny”? Det gillar jag.

 

Men balans och tolerans är viktigt. Undvik utseendefixering så mycket det går! Även om man är medveten och aktivt tränar till vardags får det inte ta över. Alla människor har olika mål och förutsättningar. Din kropp har sina begränsningar. Döm inte dig själv eller dina medmänniskor utifrån utseendet. Pressa gärna dina gränser så hårt du kan, men ha tålamod med dina brister. Jag hoppas att jag och Robert kan motivera och tipsa åtminstone någon som läser att ta hand om sig själv genom att träna. Det är något av det allra härligaste i livet att känna sig stark och frisk. Det vill jag dela av mig av till er!

(Har ingen fyndig slutfras som Robert, ska komma på någon kanske)

//Greta

Kommentarer


Kommentera inlägget här: