workoutsquad.blogg.se

spread the workout and join the squad

Motionera för hälsan

Kategori: Greta

Jag inser att alla inte är lika intresserade av träning som jag och Robert. Alla har olika syften med sin träning och motion. Bloggar som den här kan skapa en felaktig bild av i vilken grad man faktiskt behöver träna för att må bra. Anledningen till att jag tränar så mycket som jag gör är bland annat att jag tycker att det är roligt! I morse, till exempel, hade jag ingenting att göra. Så jag frågade mamma om hon ville hänga med på en lugn joggingtur runt sjön. Vi lunkade runt och fick upp pulsen litegrann, men kunde ändå prata samtidigt. Hur mysigt som helst, att kombinera umgänge och motion med en naturupplevelse. Vissa som har en stillasittande fritid är nöjda med sin livsstil. För en del kanske det räcker med motionen man får i sitt yrke eller praktik för att känna sig igång, eller promenaden till och från ens sysselsättning. Men ultimat för de allra flesta är att motionera med lite högre intensitet minst ett par gånger i veckan. Människans kropp är byggd för rörelse.

 

I Vårdguiden tar man upp de positiva effekterna av motion. Det som händer i kroppen när man motionerar är att blodcirkulationen ökar, cellerna tar upp mer syre och kroppen tar lättare hand om stresshormoner och förhöjda blodfetter. Detta leder till att man avlastar hjärtat, får jämnare humör och sover bättre. Som jag tagit upp tidigare, i inlägg om kost, ökar energiförbrukningen när man tränar. Det har fler positiva följder än att man minskar fettmassa. Blodsockernivån stabiliseras och risken för en rad sjukdomar minskar. Vårdguiden skriver att fysisk aktivitet har så stor betydelse för hälsan att den i många fall kan komplettera eller till och med ersätta läkemedel.

Rekommendationerna är att röra på sig minst 30 minuter per dag. En snabb promenad kan räcka bra. Dessutom bör man motionera med högre intensitet några gånger i veckan (60–80 procent av maximal kapacitet). För bästa effekt bör det vara minst 30 minuter vid varje tillfälle. Gärna någon form av styrketräning två gånger i veckan.

 //Greta

Kommentarer


Kommentera inlägget här: