workoutsquad.blogg.se

spread the workout and join the squad

Axelrehab

Kategori: Greta

Äntligen tillbaka på gymmet! Det känns lite surt att jag tappat så mycket över sommaren. Gått ner ca 4 kg och var tvungen att köra lättare vikter än då jag senast var igång. Men det gör inte så mycket. Motivationen har jag fortfarande, och jag vet att det brukar gå ganska snabbt att komma tillbaka i form.

Jag tränade ben och nedre rygg idag. Robert hade ett axel-pass och jag hade egentligen tänkt haka på hans träningsschema, men så fort jag börjat på den andra övningen kände jag att axeln sa ifrån. Har sedan två år tillbaka en muskelinflammation i höger axel. Som tur var befann sig Roberts sjukgymnast-Per inte långt borta och han tog en titt på mig och gav mig lite rehabtips. De närmaste tre veckorna är rekommendationerna att inte träna axlar eller övre rygg. Det enda jag ska göra är att med lätta vikter utföra en utåtrotationsövning upprepade gånger. Väldigt tråkigt, men det känns ändå klokt att följa dessa råd. Per kunde se att jag var lite sned och underutvecklad på grund av min skada, och det är lika bra att ta hand om problemet innan det blir värre. Jag fick även tips på andra övningar och åtgärder för att kompensera för något han såg med mina skulderblad. Jag tolkade det som att de sticker ut för mycket och att det inte är bra. Tipsen är att jag ska tänka på min hållning samt göra en övning kallad norsk armhävning. ”Armhävning” på rygg, hållandes i lätta vikter.

Skönt att vara back on track med träningen, även om det kunde kännas bättre. Måste ursäkta avsaknaden av bilder idag. Jag har en tvätt att ta hand om. Måste kila!

//Greta

Kommentarer


Kommentera inlägget här: