workoutsquad.blogg.se

spread the workout and join the squad

Tabata

Kategori: Robert

Dr. Izumi Tabata heter den japanska mannen som kom med studien som visar att en viss typ av intervall med 20 sekunder maximalt arbete följt av 10 sekunder vila ger väldigt bra resultat på väldigt kort tid. Resultaten visar sig konditionsmässigt och man får bättre mjölksyretolerens (kan inte den rätta terminologin för mjölksyran). Det har visats att 8 st tabataintervaller, d.v.s 4 minuters träning, ger mer effekt och bättre resultat än motsvarande övning i 45 minuter. 
 
Jag tycker att träningsformen är rolig och galet jobbig. Vad som är tveksamt är dock hur det är med muskelmassan. Jag är inte säker på att det är en bra träningsform för att öka den. T.ex. har det cyklare rekommenderats träningsformen för att öka styrka och uthållighet och behålla den muskelvolym de har. Det är som cyklare nämligen viktigt med lite volym för att minska vikten och luftmotståndet när de cyklar och tabata ska ge mycket styrka och kondition utan att öka muskelvolymen. 
 
Jag sökte lite på tabata idag och jag hittar inte några somhelst bevis på att mina resonemnag om muskelmassa och tabata helt stämmer men jag hittade inte heller några bevis på motsatsen. Däremot blev jag bra road när jag hittade den här reklambilden mitt i en artikel på en träningshemsida om tabata:
 
Passande reklambild i en träningsartikel?
 
Jag tyckte det att det var fantastiskt roligt. Känns som när man säger "sluta kriga" och ändå säljer vapen till länderna i krig. "Börja träna och sluta äta dålig mat så kan vi sälja snabbmat med mycket transfetter till er istället." 
 
Peace (work)out!
 
//Robban
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: