workoutsquad.blogg.se

spread the workout and join the squad

Värmebölja

Kategori: Greta

Ja, jag har klagat lite på Roberts blogguppehåll men jag skulle snarare se det som uppmuntran. Tycker det är roligt när båda uppdaterar lite mer regelbundet. Blir mer variation så, och jag tycker att Robbelibob skriver riktigt bra! Själv har jag legat lågt med bloggandet sedan i torsdags. Då kom min morbror och hans familj på besök och de har stannat här tills idag. Jag har joggat och styrketränat ett par gånger under den senaste tiden, och ikväll ska jag iväg och träna judo. I helgen har jag träffat min underbara Carla, men annars bara hängt på stranden med småkusinerna. Mysigt det också. De här dagarna har varit så otroligt varma och soliga. Termometern på baksidan har visat 27-28 grader C fredag-söndag och jag har knappt orkat med att sola längre stunder utan att hoppa i havet för att svalka mig. Joggat har jag hunnit med kvällstid då solen slutat steka.

Igår hölls ett långlopp i Stockholm: Stockholm Ultra Maraton, där den längsta distansen var på 10 mil. Det var molnigt och 19 grader när loppet startade, men sedan klarnade det upp. Temperaturen steg till cirka 25 grader i skuggan. Tänk vad varmt det måste varit i solen då! Av de 585 som kom till start var det 491 som fullföljde loppet. 159 herrar och 31 damer tog sig i mål på 10 mil. Riktigt strongt gjort. Jag vet inte om jag hade stått ut med hettan. Vinnaren blev britten Steven Way.

 

Under sådana här varma sommardagar är det viktigt att dricka tillräckligt med vatten, särskilt då vi anstränger oss fysiskt. Om vi inte har någon vätska att svettas ut kan kroppen inte kylas ner och kroppstemperaturen kan stiga så högt att det får farliga konsekvenser. Om en person drabbas av värmeslag uppträder symptom som hög kroppstemperatur och en varm och torr hud. Man kan även känna sig svag, vara förvirrad, må illa och få diarré. Om det är av allvarligare art uppträder synrubbningar och nedsatt medvetande. En person som har fått värmeslag ska så snabbt som möjligt kylas ned och dricka ordentligt! Om den inte är medvetslös såklart, då ska den föras till sjukhus.

 Vadå, ser inte alla ut såhär när de dricker vatten under träningen? Fitnessmodellen Stephanie Davis visar hur det ska gå till under varma sommardagar. Man förlorar även salt då man svettas, och andra viktiga ämnen som kroppen behöver på cellnivå. Tillsätt lite salt i vattnet, eller ta särskilda kosttillskott för ändamålet om du ska springa riktigt långt.

//Greta

Kommentarer


Kommentera inlägget här: