workoutsquad.blogg.se

spread the workout and join the squad

Vegotips #1

Kategori: Greta

Jag har lovat att skriva lite om vegetarianism. Hur går det ihop att leva ett aktivt liv och samtidigt vara vegetarian eller äta mycket vegetariskt? Enkelt för mig som varit vegetarian i hela mitt liv och förhoppningsvis lika lätt för dig också, efter min lilla vego-följetång som jag ska skriva här på Workoutsquad. Min åsikt är att så många som möjligt bör välja bort kött åtminstone några dagar i veckan, även om inte alla vill bli vegetarianer på heltid. Detta främst av miljö- och hälsoskäl. Sedan finns det även djuretiska aspekter, men där finns det ju andra alternativ än att avstå från kött – till exempel ekologiska produkter eller att äta vilt.

Den främsta svårigheten när man stryker kött från matsedeln är att ersätta det protein, de essentiella aminosyrorna, som kött och fisk innehåller. Om du som jag fortfarande väljer att äta ägg och mejeriprodukter får du fortfarande i dig animaliska proteiner, men det finns också mycket bra protein från växtriket. Baljväxter har bäst aminosyror så det är viktigt med ärtor, bönor och linser. Även mjöl, gryn och bröd innehåller vissa essentiella aminosyror så i kombination med till exempel ärtor och bönor ger de tillräckligt av det nödvändiga du annars får från köttet.

 Daal - Linser på indiskt vis

Energimässigt är det inga problem med vegetarisk kost. Det finns gott om mättande och energirika alternativ. Fiberrikt och fett är inget problem att få i sig. Fullkornsbröd och fullkornspasta, nötter och avokado, alla dessa livsmedel (m.fl.) mättar bra och är energirika.

 
 
 

Om man inte vill äta fisk eller fiskolja för omega-3 är den bästa ersättningen linfröolja. Förut åt jag en tesked av oljan varje morgon för att ha det överstökat, men jag har börjat slarva med det. Som tur är finns omega-3 också i andra, vanligare livsmedel. Rapsolja och valnötter är två exempel.

Förutom protein brukar det vara oklart varifrån man ska få i sig järn då man slopar köttet. Folk är vana att järn kommer från till exempel blodpudding, men faktum är att knäckebröd innehåller mer järn än blodpudding. Andra exempel på järnkällor är övriga fullkornsprodukter, bönor, ärtor, linser, tofu och andra sojaprodukter. Och min favorit: spenat! Frukt och grönsaker är också bra. De innehåller mycket C-vitamin som ökar upptaget av järn.

 Palak paneer - Min favoriträtt just nu. Indisk färskost i härligt kryddad spenat.

Det här var lite av grunderna till att leva på vegetarisk kost. Självklart förstår jag att det är svårt att ändra sina rutiner utifrån en liten redogörelse för vilka livsmedel som innehåller vilka näringsämnen. Men guiden fortsätter framöver. Jag kommer då och då publicera tips, exempel på enkla vegetariska recept osv. Främsta källan idag var Livsmedelsverket, men även lite egna erfarenheter och sedan länge förvärvad kunskap. Lite teoretiskt inlägg. Bra jobbat, ni som tagit er tid att läsa!

//Greta

Kommentarer


Kommentera inlägget här: