workoutsquad.blogg.se

spread the workout and join the squad

Kampsport

Kategori: Greta

Kom precis hem från ett grymt roligt judopass. Man får alltid små skrapsår eller brännsår på händer, fötter eller hals, men det är det värt. Har tränat judo i 13 år, lite av och till på grund av en skada i armbågen samt att jag bytt studieort. Men det är verkligen en underbar sport. De förmågor man utvecklar som judoka är kondition, funktionell styrka, koordination och balans. Man lär sig också teknik i närkamp, både stående och på knä.

 Mysa lite

Det härliga med motionsgrupperna som finns landet över är inte bara själva sporten. Det är också träningsformen – att man tränar i grupper bestående av kvinnor och män, ungdomar och medelålders. Alla är välkomna och det skapar en bra stämning. Som liten, ung kvinna behöver jag aldrig känna mig svag eller dålig. Judons värdegrund säger att man ska vara hjälpsam och vänlig, anpassa sig till de svagare samt vara tålmodig och respektera andra människor. Detta genomsyrar de allra flesta klubbar jag tränat i.

Hitta närmaste judoklubb här: http://judoworldmap.com/places/Sweden

Om du inte känner för kast, fasthållningar, armlås och halslås kan jag rekommendera en kampsportsinspirerad fysträning som kallas Ruffie Training. Jag har provat på den träningsformen 3 gånger, och fått blodsmak i munnen varje gång. Men det som är bra med Ruffie är att man kan anpassa tempot och övningarna efter förmåga. Övningarna styrs nämligen efter klockan och inte efter antal reps. Passen består av både individuella övningar och parövningar, så om du är blyg kan det kännas skönt att ta med en kompis första gången du vill prova på.

Här finns Ruffie Training: http://ruffietraining.com/trana-har/

 

Mysa lite till

Grundarna av Ruffie Training: Musse Hasselvall och Usama Aziz


//Greta

Kommentarer

  • the one and only CARLITA säger:

    MAHAH "mysa lite" MAHATAHIHIHOHOHO "mysa lite till" Asså uunderbart.. min nya favvoblogg!!!

    Svar: Åh, vad söt du är Carlita! Tack!^^
    Robert och Greta

    2013-07-11 | 22:44:07

Kommentera inlägget här: