workoutsquad.blogg.se

spread the workout and join the squad

Hur kvinnor bör träna

Kategori: Greta

Går upp 05.30 och kommer hem 16.30 flera dygn i rad. Jobbet är fysiskt, mycket lyftande av bostongurka, vetemjöl, torrfoder och andra varor. Cyklar även dit och hem. Har inte så mycket motivation eller ork att träna på kvällarna. Idag körde jag däremot ett typiskt ”tjejpass”, som man ser i tidningar. Lätta vikter, mest min egen kroppsvikt, och många repetitioner. Lite squats, sit ups och push ups.

Egentligen föredrar jag att köra tyngre vikter och färre reps. Saknar gymmet. För att gå upp i vikt och nå den form jag vill ha räcker det inte med att köra med lätta vikter. Då tränar man nästan bara uthållighet. För att öka styrka och volym bör även vi kvinnor lyfta tungt. Utmana er själva med tyngre vikter! Då kan muskelmassan öka och de fina formerna träder fram mer och mer. Och om du tror att den typen av träning kommer leda till att du ser ut som en man – det stämmer inte. Män har en mycket större halt testosteron i kroppen, som hjälper till att bygga muskler. Kvinnors normala hormonnivåer förhindrar alltså denna typ av muskelbildning. De kvinnor som ser overkligt bitiga ut använder med största sannolikhet anabola steroider eller liknande preparat. Håll er borta från sådant, så är ni på den säkra, hälsosamma sidan.

Självklart finns det ingen mall för hur alla kvinnor bör träna. Det här rådet gäller bara er som har liknande ideal som jag: en muskulös, stark och trimmad kropp. Det gäller att lita på fakta om hur våra kroppar fungerar och inte apa efter den lama bilden media förmedlar av oss tränande kvinnor – ständigt fräscha och ganska svaga.

Bilden till vänster irriterar mig. Ett typiskt exempel på hur kvinnor framställs i media, och därför en typ och nivå av träning många kvinnor ägnar sig åt utan att uppnå den kropp de vill ha.
Bilden till höger tilltalar mig så mycket mer. Djupa squats under en skivstång lastad med feta vikter. Glöm oron att "se för biffig ut".
 

Nu ska jag bara ta en dusch, laga en mumsig middag och slappa framför TVn innan det är dags att sova igen. Får trösta mig med att Handels langar dubbel lön på söndagar.
 
//Greta
 

Kommentarer

  • the one and only CARLITA säger:

    asså det borde finnas en "gilla"-knapp under varje inlägg...!

    Svar: Haha, ja det vore väl nåt;) Tack för alla kommentarer Carlita, det värmer!
    Robert och Greta

    2013-07-11 | 22:41:42

Kommentera inlägget här: