workoutsquad.blogg.se

spread the workout and join the squad

Bröst

Kategori: Greta

Igår var en trevlig vilodag som innefattade överraskningsfest och utgång. Vaknade sent idag och hann inte göra så mycket mer än att städa, hänga med lillasyster och betala räkningar innan det var dags för middag. Även idag blev det ett joggingpass på kvällen. Den här gången tog jag med mig syrran ut i kvällssolen och sprang längs både havet och sjön. Skönt att få flåsa lite. Men som rubriken antyder är det inte min löprunda som ska vara i fokus idag.

Så fort jag började intressera mig mer för målinriktad träning har jag blivit introducerad till olika hemsidor med kvinnliga fitnessmodeller. De allra flesta kvinnor som poserar på bilderna ser väldigt bra ut, men jag har från början reagerat på att majoriteten även har bröstimplantat. I mina ögon ser det inte bra ut. Visst, jag ska inte döma ut de individer som vill förstora sina bröst av någon anledning. Det kan finnas hundratals anledningar till att man vill både förstora eller förminska brösten, som faktiskt är en väldigt laddad kroppsdel i västvärlden. Men jag anser att den här kulturen är för utbredd inom den kvinnliga fitnessvärlden. Ska det verkligen vara ett par konstgjorda meloner där framme som definierar en som kvinnlig och snygg?

Marzia Prince, ett ganska extremt exempel för att peka på det jag ser som ett problem.

Om man har så lite kroppsfett att det syns ett 6-pack magrutor är det inte rimligt att ha tillräckligt mycket kroppsfett på brösten så att det till och med blir en stor klyfta i ens sport-BH. Det ser onaturligt ut och ger en felaktig bild av hur den mänskliga kroppen är byggd. Jag önskar att fler vuxna fitnessmodeller kan leva hälsosamt, utan preparat eller skönhetsingrepp, och vara friska, starka och naturliga förebilder till oss unga tjejer som tränar.

Mitt ideal och mål är inte långt ifrån “fitnessmodell”, fast utan bröstimplantat. Målet med den hårda träningen borde vara att må bra över sig själv. Det finns teorier om att bilder på modeller med stora bröst och minimala bikinis i första hand är till för att tillfredsställa den manliga blicken. Jag tvivlar på att någon modell skulle förstora brösten om det konstgjorda idealet som råder inom branschen inte fanns. Det som jag tycker är ännu mer konstigt är att bröstimplantat är mer förekommande inom fitnessvärlden än inom övriga modellbranschen. Det verkar som att modellerna får större bröst ju mer de tränar och ju mer de klär av sig kläderna.

Nedan kommer ett antal bilder på fitnessmodeller utan bröstimplantat. De är proportionerliga och vackra de med, och har inte fallit för det som verkar vara standard inom deras yrkesgren.

 
 
//Greta

Kommentarer


Kommentera inlägget här: