workoutsquad.blogg.se

spread the workout and join the squad

Gör om, gör rätt!

Kategori: Robert

I mitt inlägg om vila för tre dagar sedan skrev jag att magen och benen kunde tränas mer frekvent än andra muskelgrupper eftersom det väldigt aktiva i våra vardagliga liv. Jag skrev att detta skulle leda till att de är starakare och tål mer träning utan lika långa viloperioder som andra muskelgrupper kräver. Dessa påståenden som jag har yttrat är till stora delar fel! Muskelfibrerna i magen såväl som benen är av samma slag som resten av våra muskler. Att man kan träna magen mer frekvent är en myt säger min vän och sjukgymnast Per.
 
Hursomhelst är det dock svårare att helt träna magen på samma sätt som resterande kroppen. Det kan i många fall leda till att man inte tröttar ut den och bryter ner magen på samma sätt som man ofta gör med andra muskelgrupper. I.o.m. det kan därför magen i många fall tränas varannan dag eftersom vi inte har brytit ner den och gjort magen lika utmattad som vi tenderar att göra med andra muskelgrupper. Skulle du däremot lyckas att ha träningsvärk i magen två dagar efter passet kan det vara en bra idé att vänta en extra dag innan du kör mage igen, precis som det fungerar med resterande kroppen. 
 
Så! Nu har jag gjort om och gjort rätt! 
 
//Robert
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: